Shaandiin Tome Shorts

Shaandiin Tome Shorts
Data
,
19:30
Waar?
CINEMA RITCS I Antoine Dansaertstraat 70 I 1000 Brussel
Prijs
4 EUR / 6 EUR
Reservatie
Reserveer je tickets via pretix.eu/cinemaritcs
CINEMA RITCS

NL Diné filmmaker Shaandiin Tome woont en werkt in Albuquerque, New Mexico. De rode draad doorheen haar oeuvre is het vastleggen van onvertelde verhalen uit Indigenous gemeenschappen vanuit het krachtige perspectief van een Diné-vrouw.

Haar doorbraak kwam er met de gelauwerde fictiekortfilm “MUD” (“Hashtł’ishnii”) die in première ging op Sundance in 2018. In 2022 stelde ze “LONG LINE OF LADIES” voor als coregisseur, die de Documentary Shorts Jury Award won op SXSW. Tomes documentaire werk wordt gekenmerkt door narrative-shifting, en fictie met strakke beelden en memorabele acteerprestaties. Ze werkte voor o.a. Vox, Vice, PBS en National Geographic.

Op ons programma

“THE BIGGEST RADIOACTIVE SPILL IN U.S. HISTORY: HOW THE U.S. POISONED NAVAJO NATION” (2020, 12 minuten). Item gemaakt voor Vox.
Aan het einde van WOII groeide voor de VS – naar aanleiding van de groeiende race om het bemachtigen van nucleaire wapens – de nood voor uranium. Ze richtten zich tot Najavo Nation, waar het mijnen van uranium vier decennia lang floreerde als industrie, maar ook ziekte, vervuiling en de grootste radioactieve ramp in de Amerikaanse geschiedenis veroorzaakte. Die radioactieve lekkage in Church rock, New Mexico, haalde het leven van de bewoners ondersteboven. Zij moesten omgaan met giftig water, vergiftigd vee en een leven vol met ziektes. Op dit moment wachten ze nog steeds tot het toxische afval wordt opgekuist.

“MUD - HASHTŁ'ISHNII” (2018, 10 minuten).
Tijdens haar laatste dag wordt Ruby geconfronteerd met de onvermijdelijke restanten van alcoholisme, de invloed van familie en cultuur.

“IN THE CENTER” (2020, 4 minuten). Sundance Institute: COVID-19 door een inheemse lens. In 2020 is de wereld veranderd op vlakken die velen onder ons nooit mogelijk zouden hebben geacht. Ondanks de vele facetten waarin onze dagelijkse levens op z’n kop worden gezet tijdens de pandemie, ontstaat er ook een andere soort van opportuniteit voor het groeien en cultiveren van creativiteit. Gesteund door het Sundance Institute, proberen Indigenous filmmakers wijs te worden uit deze ongeziene tijden door middel van hun kunst en wisselwerkingen met hun gemeenschappen.

“LONG LINE OF LADIES” (2022, dir. Shaandiin Tome en Rayka Zehtabchi, 22 minuten)
Een meisje en haar gemeenschap bereiden zich voor op haar Ihuk, de coming-of-age ceremonie van de Karuk stam uit Noord Californië.

Dit programma is mogelijk met dank aan het project Nizhónígo Yííkado - We Walk in Beauty, een samenwerking tussen Native American, Amerikaanse, en Belgische artiesten, performers, wetenschappers, schilders, beeldhouwers, en onderzoekers. Tussen 18 november en 17 december 2022 worden er binnen het project verschillende evenementen georganiseerd in Brussel, Gent en Antwerpen.

Na de films: Gesprek tussen Shaandiin Tome en Anthony Webster (in English).

EN: Diné filmmaker Shaandiin Tome lives and works in Albuquerque, New Mexico. Throughout her work, she tells the untold stories of Indigenous communities from the powerful perspective of a Diné woman.

Her breakthrough came with the acclaimed fiction short film MUD (Hashtł'ishnii) which premiered at Sundance in 2018. In 2022 she co-directed LONG LINE OF LADIES, which won the Documentary Shorts Jury Award at SXSW. Tome's documentary work is characterized by shifting narratives, strong visuals and memorable acting performances. She has worked for Vox, Vice, PBS and National Geographic, among others.

On our program:

“THE BIGGEST RADIOACTIVE SPILL IN U.S. HISTORY: HOW THE U.S. POISONED NAVAJO NATION” (2020, 12 minutes). Item made for Vox.
As World War Two was ending, the growing nuclear arms race put the US in need of uranium. It turned to Navajo Nation, where the uranium mining industry thrived for four decades -- but left disease, pollution and the biggest radioactive spill in US history.

That spill in Church Rock, New Mexico upended the lives of nearby residents, who had to grapple with toxic water, livestock and a lifetime of illnesses. Now, they are still waiting for it to be cleaned up.

“MUD - HASHTŁ'ISHNII” (2018, 10 minutes).
On her last day, Ruby faces the inescapable remnants of alcoholism, family, and culture.

“IN THE CENTER” (2020, 4 minutes). Created for Sundance Institute by Shaandiin Tome. In 2020,, the world has changed in ways that many of us would never have dreamed possible. Despite many facets of our everyday lives being turned upside down during this time of pandemic, what emerges is a different kind of opportunity for creativity to emerge and flourish. See how Sundance Institute–supported Indigenous filmmakers have been making sense of these times through their art and acts of reciprocity with their communities.

“LONG LINE OF LADIES” (2022, dir. Shaandiin Tome en Rayka Zehtabchi, 22 minutes)
Junk Drawer & in Partnership with the Pad Project.

A girl and her community prepare for her Ihuk, the once-dormant coming of age ceremony of the Karuk tribe of Northern California.

This program is made possible thanks to the project Nizhónígo Yííkado - We Walk in Beauty, a collaboration between indigenous and non-indigenous American artists and Belgian artists, performers, scientists, painters, sculptors, and researchers. Between November 18 and December 17, 2022, various events will be organized within the project in Brussels, Ghent and Antwerp.

After the screening: a conversation between Shaandiin Tome and Anthony Webster.

Deel dit