Open Cinema: My Neighbor Totoro (1988) - Hayao Miyazaki

Open Cinema: My Neighbor Totoro (1988) - Hayao Miyazaki
Data
,
15:30
Waar?
CINEMA RITCS I Antoine Dansaertstraat 70 I 1000 Brussel
Prijs
4 EUR / 6 EUR
Reservatie
Online kopen of aan de kassa
CINEMA RITCS

In het kader van OPEN CINEMA reist Cinema RITCS op 5 oktober terug naar de jaren tachtig. De gehele dag openen wij de deuren en voeren we je terug naar een tijd van praktische special effects, rookmachines en analoge film. De RITCS-studenten maakten zelf de selectie, dus komt dat zien!

NL: My Neighbor Totoro is misschien wel Hayao Miyazaki’s meest bescheiden fantasy film, maar het is tegelijkertijd misschien wel zijn meest magische. Het vangt simpelweg de fantasie van kinderen op zo’n imaginatieve en herkenbare manier, dat zelfs volwassen kijkers het gevoel krijgen dat geesten en feeën misschien wel echt bestaan. En het zijn niet eens de schattige beestjes in Totoro die het zo fantastisch maken – hoewel ze heel leuk zijn allemaal, van de stofgeestjes tot de grote, knuffelbare Totoro en Katbus. Het is vooral de suggestie dat er echt een soort wereld is tussen de struiken die kinderen wel zien en volwassenen niet. Hoofdpersonen Satsuki en Mei zijn zulke kinderen en zij gaan die wereld vol bravado in met gelach, plezier, verbazing en kwetsbaarheid. Tegelijkertijd ligt aan al hun plezier een angst ten grondslag; dat hun zieke moeder elk moment kan sterven. Die angst popt ook zo nu en dan op en maakt al het escapisme gelaagd aanvoelen. 

In het Japan van 1958 verhuist vader Tatsuo zijn gezin naar het platteland, zodat ze dichter bij hun vrouw en moeder kunnen zijn die bijkomt in een lokaal ziekenhuis. In het spannende nieuwe huis in het bos ontdekken de zusjes al snel een geestenwereld vol interessante figuren. De geesten en met name de Totoro’s (kat, of beer-achtige verschijningen) zijn fascinerend en innemend, met name omdat ze nooit terugpraten. Het lijkt even idyllisch te blijven, maar dan raakt Mei overstuur van het idee dat haar moeder misschien nooit meer thuiskomt en rent weg. Het is aan Satsuki om de Totoro’s te vinden en hun hulp te vragen in het terugbrengen van haar zusje. 

EN: My Neighbor Totoro is easily the most humble of Hayao Miyazaki's fantasy films, and yet arguably his most magical. In capturing the simple, indelible awe and imagination of childhood with such fancy and familiarity, the famed Studio Ghibli co-founder exhumes something most adults have long considered dead and buried: the innate, once-unsullied belief that anything, perhaps even everything, is possible. And he doesn't rely on supernatural beasties or wondrous worlds to do it. Oh, there are creatures -- dust-strewn house sprites, a lumbering totoro and its diminutive counterparts, a grinning Cheshire Cat-bus -- and hints of places unknown and worlds unexplored. But such things aren't the source of My Neighbor Totoro's magic. That would be little Satsuki and littler Mei; their wide eyes, dumbstruck wonder, weightless laughter, wistful vulnerability and unrealized but deep-seated fear that, at any moment, the cruel ruler of the real world will come knocking, demand payment for their glimpses into the unseen, and rob them of their ailing mother. 

Japan, 1958. Two young girls, Satsuki (Noriko Hidaka, Dakota Fanning) and Mei (Chika Sakamoto, Elle Fanning), move cross-country with their father, Tatsuo (Shigesato Itoi, Tim Daly), into an old house near the hospital where their mother (Sumi Shimamoto, Lea Salonga) is being held for observation. Soon, the two sisters discover a secret: a trio of totoro. One small, one a bit bigger, and one that towers over the girls. The creatures are friendly and adventurous, without a care in the world or an enemy to be had, and the largest of the three (Hitoshi Takagi, Frank Welker) takes a particular liking to Satsuki, who offers the furry beast a gift in the form of an umbrella during a rainstorm. That single gesture remains the beating heart of one of Studio Ghibli's most iconic scenes, and still stands as one of the most memorable and touching exchanges in any Miyazaki film to date. But when Mei suddenly goes missing and Satsuki grows desperate to find her sister, will her newfound friends be able to help her? And what of the girls' mother? What will become of her? 

(Source: Blu-Ray.com

Deel dit