Open Cinema: Mujeres al borde de un ataque de nervios (1988) - Pedro Almodovar

Mujeres al borde de un ataque de nervios (1988) - Pedro Almodovar
Data
,
12:00
Waar?
CINEMA RITCS I Antoine Dansaertstraat 70 I 1000 Brussel
Prijs
4 EUR / 6 EUR
Reservatie
Online kopen of aan de kassa
CINEMA RITCS

In het kader van OPEN CINEMA reist Cinema RITCS op 5 oktober terug naar de jaren tachtig. De gehele dag openen wij de deuren en voeren we je terug naar een tijd van praktische special effects, rookmachines en analoge film. De RITCS-studenten maakten zelf de selectie, dus komt dat zien!

NL: Op het eerste gezicht is Mujeres al borde een soort perversie van een Doris Day film, gefilterd door een new-age lens. Regisseur Almodóvar zette zijn volwassen budget goed in en laat zijn personages laveren door prachtige decors die méér doen dan alleen illustreren. De personages drukken een nieuw burgerschap uit in post-Franco Spanje; men skateboardt door de Madrileense straten, de songteksten van een Mexicaanse soapserie klinken kwelend over de introtekst. 

De film was geïnspireerd door Jean Cocteau’s toneel-monoloog La Voix Humaine. Hoofdpersoon Pepa (Carmen Maura) probeert in allerijl in contact te komen met haar lief, Iván (Fernando Guillén), met wie ze samenwerkt in de mediawereld als Spaanse oversprekers van buitenlandse films en reclames. Maar de vileine Iván is een seriële vreemdganger; Pepa is zijn maitresse met wie hij zijn vrouw Lucia bedriegt, en hij heeft nu nog een tweede maitresse gescoord. Pepa wordt langzaam gek van Iváns onbereikbaarheid.. 

Deze samenvatting licht slechts een tipje van de sluier van alle fantastische dingen die Mujeres al borde te bieden heeft; visuele verrassingen, culturele onthullingen en stilistische innovatie in elke scène. 

EN: At first blush Women on the Verge resembles some kind of mutated Doris Day picture, filtered through a new-age consciousness. Produced with a proper budget, Almodóvar’s picture sports clever design schemes that are more than just decorative. The characters express a new civic freedom — people ride skateboards in the beautiful Madrid streets. Almodóvar peppers his picture with brilliant, unfamiliar content. The lyrics of a soap-operatic Mexican ballad called “Soy Infeliz” (‘I’m Unhappy’) moan and groan over the smart graphics of the title sequence. 

Inspired by Jean Cocteau’s old standby dramatic piece La Voix Humaine, Women on the Verge gives us the romantic travails of actress Pepa (Carmen Maura of Almodóvar’s ¿Que he hecho yo para merecer esto?), who is desperately trying to contact her longtime lover Iván (Fernando Guillén), with whom she works dubbing movies and commercials. A real bastard, Iván has not only deserted his wife Lucia (Julieta Serrano), he is now ditching Pepa to run off with a third woman. Pepa is going crazy over missed phone calls and frustrating recorded messages, all of which seem designed by Iván to avoid a direct exchange of words.  

That synopsis can’t convey all the great things in Women on the Verge of a Nervous Breakdown, which offers visual surprises, cultural revelations and stylistic excitement in every scene.  

(Source: Trailers from Hell

Deel dit