RITCS schrijven
Academische Bachelor en Master in de Audiovisuele Kunsten

Schrijven

Schrijven

In de Schrijfopleiding word je ingewijd in de kunst van het vertellen. Je leert er hoe je verhalen kunt creëren voor diverse genres en media.

De basis is het fictiescenario. Na een uitgebreide algemene kennismaking met het audiovisuele medium, bekwaam je je verder in de vaktechnische en theoretische aspecten van het scenarioschrijven. Naarmate de opleiding vordert, verruimt de blik naar andere vertelvormen en verhaaltradities. Ook radio, documentaire en animatie komen aan bod, net als proza, theater, graphic novel, ... Door deze multidisciplinaire aanpak leer je de gelijkenissen en verschillen tussen de uiteenlopende narratieve vormen beter begrijpen en gebruiken. Je krijgt ook de kans om te ontdekken waar je persoonlijke talenten en voorkeuren liggen, zodat je kan afstuderen met een volwaardige masterproef in de schrijfdiscipline van je eigen keuze.

De schrijfopleiding steunt op twee belangrijke pijlers: het aanleren van schrijfvaardigheden en het ontwikkelen van een persoonlijk parcours. In theoretische lessen, workshops en ateliers wordt ruim aandacht besteed aan het verwerven van de nodige theoretische kennis en ambachtelijke vaardigheden om een verhaal op een goede manier te vertellen. Gaandeweg komt het accent steeds meer te liggen op het ontwikkelen van je eigen stijl en persoonlijkheid. Een team van bekwame docenten, die vaak met beide voeten nog stevig in de praktijk staan, begeleidt je in de moeilijke zoektocht naar een eigen stem. Het accent verschuift van ‘Hoe vertel ik een verhaal?’ naar ‘Welk verhaal wil ik vertellen en waarom?’

Het doel is om inventieve en veelzijdige verhalenmakers op te leiden die na hun studie in diverse disciplines en werkomgevingen aan de slag kunnen. Want, of je nu alleen werkt of in een schrijfteam, in opdracht of op eigen initiatief, voor audiovisuele fictie, proza of theater, de essentie blijft steeds dezelfde: je creëert een verhaal voor een publiek, een verhaal dat boeit en raakt.

Lees online

Lezen waar de werken van onze masterstudenten over gaan? Dat kan vanaf nu dankzij RITCS ONLINE! Met twee benen in digitale toekomst startte het RITCS in 2018 met de ontwikkeling van een online streamingdienst waar het de werken van enkele studenten presenteert aan het brede publiek. We hopen je zo een beter beeld te geven van wat de richting precies inhoudt. Voor de werken van onze laatstejaars moet je richting de festivals.

RITCS ONLINE

Bachelor

Schrijven studeren schrijver scenarioschrijver

Tijdens het eerste jaar van de bacheloropleiding ontdek je als student schrijven samen met de studenten regie, productie, cinematografie, sound design en montage samen de audiovisuele basisbegrippen. Je krijgt een bad van Kunst, Cultuur en Filmgeschiedenis; de eerste scenario-, regie- en productielessen en je hebt gezamenlijke praktijk fictie en reportage. Hier wordt de kiem gelegd voor de latere samenwerkingen, elk vanuit de eigen, steeds meer gespecialiseerde discipline. Terwijl het jaar vordert, wordt de aanpak steeds meer praktijkgericht. Je schrijft, regisseert en produceert projecten voor fictie en non-fictie. Zo krijg je de kans om te ontdekken waar je talenten liggen en kan je op het einde van het jaar een weloverwogen keuze maken.

Kies je voor schrijven, dan ga je je verder bekwamen in de kunst van het vertellen. Je volgt nog gezamenlijke lessen met andere studenten van de school, maar krijgt ook aparte schrijfvakken als dramaturgie en tekstanalyse. Individuele oefeningen bieden je de kans om onder begeleiding van ervaren docenten je schrijfvaardigheden aan te scherpen in diverse genres en disciplines. Tegelijkertijd blijf je verhalen ontwikkelen in samenwerking met de studenten Regie, Animatie, Radio en Dramatische Kunsten. Zo doe je de nodige praktijkervaring op.

Blader via onderstaand overzicht door de verschillende opleidingsonderdelen of raadpleeg de ECTS-fiches via deze link.

Vakken

Field
Credits
Stamvakken
Politieke geschiedenis en actualiteit
3
Cultuurgeschiedenis en -actualiteit
3
Kunstgeschiedenis en -actualiteit
3
Gezamenlijke vakken
Audio
4
Beeld
4
Filmgeschiedenis
3
Montage
4
Productie
3
Regie
3
Scenario
3
Atelier Docu: Portret
6
Atelier Fictie: Scène
6
Specifiek Schrijven-Regie-Productie
Individueel Artistiek Onderzoek: Schrijven Regie Productie 1
6
Scenario 1 - praktijk
9
Field
Credits
Stamvakken
Politieke theorie
3
Cultuurtheorie
3
Kunsttheorie
3
Transversaal atelier
4
Gezamenlijke vakken
Documentaire Analyse
3
Filmanalyse
3
Filmgeschiedenis
3
Atelier Fictie: Spel en Storyboard
5
Specifieke vakken Schrijven
Dramaturgie
3
Narratologie 1
3
Scenario 2 - praktijk
4
WS Acteursregie
4
Dialoog
3
Literair Schrijven 1
4
Tekstanalyse
4
Theaterschrijven 1
4
Individueel Artistiek Onderzoek: Schrijven 2
4
Field
Credits
Keuzevakken stamvakken (1/3)
Cultuur - vraagstukken
4
Filosofie - vraagstukken
4
Politiek - vraagstukken
4
Gezamenlijke vakken
Auteurs- en Mediarecht
3
Documentaire analyse 2
3
Filmanalyse 2
3
Filmgeschiedenis 3
3
Muziek en Sound Design in film
3
Specifieke
Atelier: Fictie / Docu of Animatie
4
Dramaturgie 2
3
Fictieseries 1
4
Filosofie van het Verhaal
3
Literair schrijven 2
4
Narratologie 2
3
Productiedossier: Schrijven
3
Schrijven voor Radio
3
Tekstanalyse 2
4
Theaterschrijven 2
4
Individueel Artistiek Onderzoek Schrijven 3
6

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS-fiches van onze opleiding kan terugvinden.
 

ECTS-fiches

Master

Het masterjaar staat hoofdzakelijk in het teken van de masterproef. In de bachelorjaren heb je de nodige ambachtelijke schrijfvaardigheden verworven, maar gaandeweg kwam het accent steeds meer te liggen op het ontwikkelen van een persoonlijk parcours. In de master is er tijd voor meer verdieping en reflectie. Diverse masterclasses staan ook helemaal in functie van de masterproef. Docenten nemen aparte deelaspecten van je masterproef nauwkeurig onder de loep en helpen je zo om je persoonlijke visie op personages, thema en verhaalstructuur diepgaander te ontwikkelen.

Tegelijk maak je onder het mentorschap van een zelfgekozen promotor een schriftelijk werk in de discipline van je eigen keuze: scenario, proza, theater, graphic novel… Deze masterproef wordt op het einde van het jaar voorgelegd aan een jury van onafhankelijke professionelen. Zij beoordelen de vormelijke en inhoudelijke waarde van je werk naar de meest hedendaagse, professionele normen.

Vakken

Field
Credits
Masterclass personage
3
Masterclass narratieve strategieën: narratologie
3
Masterclass narratieve strategieën: narratieve vormen
3
Essay
3
Masterproef schrijven: projectontwikkeling
6
Masterproef schrijven
24
Keuzevakken Schrijven (2/3)
Interdisciplinair onderzoek in de kunsten
6
Masterclass wereldbeeld vs dramaturgie
6
Masterclass fictieseries
6
Keuzevakken stamvakken (1/3)
Cultuur: onderzoek
6
Filosofie: onderzoek
6
Politiek: onderzoek
6

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS-fiches van onze opleiding kan terugvinden.

Alumni in focus

Frederik Willem Daem

Frederik Willem Daem
Frederik Willem Daem studeerde in 2015 af aan het RITCS. Daem debuteerde met de verhalenbundel ‘Zelfs de vogels vallen’ en publiceerde in diverse gereputeerde literaire tijdschriften. Verder was Daem co-auteur van de monografie van Rinus Van de Velde. Zijn debuutroman 'Tekens van leven' is genomineerd voor de Bronzen Uil 2020.

Grensoverschrijvend Collectief

Grensoverschrijvend Collectief
Het Collectief is een team van drie vrouwelijke scenaristen: Amina Hatim, Una Kreso en Nele Vandael. Hun paden kruisten zich tijdens de studie Scenarioschrijven aan het RITCS, waar hun gemeenschappelijke ambitie de basis was voor het ontstaan van dit collectief. Met de focus op fictie voor televisie en film, stellen ze diversiteit voorop. Het trio werkt ondermeer samen met Adil El Arbi en Bilall Fallah voor hun nieuwe serie 'Chicago' en film 'Calypso'. Meer info

Ruth Mellaerts

Ruth Mellaerts 
Ruth Mellaerts studeerde af aan het RITCS en schrijft sindsdien teksten en scenario’s voor proza, theater, televisie en film. Ze richtte samen met o.a. Lize Spit 'RAW' op, een vzw die werkplaatsen biedt aan jonge artiesten. Sinds 2017 is Mellaerts docente aan de Schrijfafdeling van het RITCS.

Lize SPit

Lize Spit 
Lize Spit studeerde in 2016 af aan het RITCS en debuteerde met de roman 'Het Smelt'. Het won in 2016 De Bronzen Uil voor het beste Nederlandstalige debuut

Rik D'hiet

Vakhoofd Schrijven

Rik D’hiet is vakhoofd van de afstudeerrichting Schrijven van het RITCS en coördineert er de werkzaamheden van de onderzoeksgroep Schrijven. Hij doceerde 10 jaar Scenario aan de Universiteit Gent.

rik.dhiet@ehb.be

Ivan D'hondt

Ivan D'hondt

Opleidingsassistent

      

ivan.dhondt@ehb.be

Ruth Mellaerts

Ruth Mellaerts

Docent Schrijven

Ruth Mellaerts (1986) studeerde Taal-en Letterkunde en een Master Culturele Studies aan de KULeuven, waarna ze aan het RITCS een Verkorte Bachelor en Master Schrijven volgde. Ze studeerde af in 2010 en werkte sindsdien als dramaturg voor verschillende theatergezelschappen. Ze schrijft scenario's voor film en televisie en publiceerde een bundel met kortverhalen.

Sinds 2017 werkt Ruth als docent Schrijven en Dramaturgie op het RITCS en Luca School of Arts, Brussel. Binnen het RITCS maakt ze ook deel uit van de Onderzoeksgroep Schrijven. Daar bestudeert ze de dramaturgie van hedendaagse televisiereeksen en films, met speciale aandacht voor makers met een diverse achtergrond.

ruth.mellaerts@ehb.be

Ernest Mathijs

Ernest Mathijs

Docent Schrijven

Ernest Mathijs is docent in de Vakgroep Schrijven aan het RITCS, en tevens Professor in Cinema and Media Studies aan de University of British Columbia, Vancouver. Ernest publiceerde boeken over The Lord of the Rings, Big Brother, David Cronenberg, Ginger Snaps en cultfilm (100 Cult Films, Cult Cinema, The Cult Film Reader, The Routledge Companion to Cult Cinema, en Alternative Europe).

Daarnaast zijn er bijdragen over Utopia, de Soska Sisters, The Room, Monty Python, Mad Max, She’s the Man, Man Bites Dog, Donnie Darko en Daughters of Darkness.

Ernest is scenarist en co-producer van de documentaire The Quiet Revolution (2019). Als lid van de onderzoeksgroep Schrijven doet Ernest onderzoek naar de samenwerkingen tussen en gezamenlijke invloeden van Jean-Claude Carriere en Delphine Seyrig.

ernest.mathijs@ehb.be

Pieter Delfosse

Docent Schrijven

Pieter (°1985) studeerde af aan de schrijfopleiding van het RITCS (2010) en later aan Toneelacademie Maastricht (2016) als regisseur-dramadocent. Sindsdien werkte hij als schrijver en speler samen met Inne Goris, Laika, De Tekstsmederij,  Julie Pfleiderer + ICTUS ensemble en anderen.
Hij gaat in zijn schrijven steeds op zoek naar vormen, werkwijzen en samenwerkingen die van hem verlangen alles te vergeten wat hij over schrijven weet en het opnieuw te mogen uitvinden. 
Pieter werkt ook vaak met groepen, van onstuimige Brusselse Ketjes tot temperamentvolle huismoeders.

pieter.delfosse@ehb.be

Bart Nuyens

Bart Nuyens

Docent Schrijven

Bart Nuyens (1971) studeerde Germaanse talen in Antwerpen en Filmwetenschappen in Liverpool en Nijmegen. Hij werkte bij het Louis Paul Boondocumentatiecentrum van de Universiteit Antwerpen, waar hij met name de invloed van film op romanvernieuwers als L.P. Boon en Hugo Claus onderzocht. Hij doceerde Nederlandse literatuur aan de Artesis Hogeschool Antwerpen en Sint-Lucas Antwerpen (Karel de Grote Hogeschool). Sinds 2003 is hij verbonden aan het RITCS, waar hij de studenten vertrouwd maakt met de geheimen van de narratologie, de semiotiek en het literaire essay. Hij maakt deel uit van de onderzoeksgroep Schrijven en onderzoekt vooral de complexe narrativiteit in hedendaagse film en televisiereeksen.

bart.nuyens@ehb.be

Charles De Weerdt

Charles De Weerdt

Docent Schrijven

Charles De Weerdt (1979) ging na zijn studies Schrijven aan het RITCS Brussel, en Criminologie aan de UGent aan de slag als freelance scenarist, eerst voor een aantal Vlaamse crimiseries zoals Flikken (Eén), Witse (Eén), Aspe (VTM) en Code 37 (VTM). Later volgden ook reeksen als In Vlaamse Velden (Eén), De Bunker (VTM), Gent-West (Vier), Lost Luggage (Eén) en Flight (Vier). Voor De Bunker was hij tevens co-creator en co-showrunner.

Charles volgde het Robert McKee Story Seminar in Londen en de showrunner cursus van MediaXChange in L.A. Hij geeft sinds 2010 ook les aan het RITCS in Brussel.
 

charles.de.weerdt@ehb.be

Gaea Schoeters

Gaea Schoeters

Gastdocent

Gaea Schoeters is librettist, scenarist, journalist & auteur. 

Ze debuteerde met het reisboek Meisjes, moslims en motoren. Later volgden de romans Diggers, De  kunst  van  het  vallen,  Zonder Titel #1 en Trofee, de theatertekst Het Kanaal en het kinderboekje Marcel. Samen met componiste Annelies Van  Parys schreef ze o.a. de opera’s Private View (bekroond met de FEDORA - Rolf Liebermann Prize for Opera) en Usher (genomineerd voor de International Opera Award) en de muziektheatervoorstelling An Archive of Love (Operadagen Rotterdam). Voor theater maakte ze, samen met Trui Hanoulle, de jongerenvoorstelling Schaduwtrein, waarin minderjarige vluchtelingen & Steinerschooljongeren elkaars persoonlijke verhalen on stage vertelden. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie. 

De veelheid aan genres waarin ze werkt biedt haar de mogelijkheid de voor- en nadelen van elke vorm te exploreren. Al haar werk situeert zich op het snijvlak tussen vormexperiment en maatschappelijk engagement; zeker in haar podiumwerk zoekt ze actief aansluiting bij actuele thema’s, die ze vervolgens in een bredere context onderzoekt.  

Tussendoor schrijft ze interviews en essays voor o.a. De Standaard, Rekto:Verso & diverse literaire tijdschriften, en werkt ze nog steeds (en graag) als (motor)reisverhalen-schrijver. Ze geeft ook vaak lezingen, over zowat alles wat met schrijven te maken heeft, is curator van The Dead Ladies Show (een samenwerking met Passaporta om ten onrechte vergeten vrouwen weer onder de aandacht te brengen) en doceert literair schrijven aan het Ritcs in Brussel. Tussendoor schopt ze regelmatig tegen de schenen van de wereld in opiniestukken en columns, maar altijd met de beste bedoelingen.
 

Carly Wijs

Docent personage-ontwikkeling

Carly Wijs (1966) studeerde in 1990 af als actrice aan de Toneelacademie Maastricht. Ze creëerde vanaf het midden van de jaren 90 eigen voorstellingen waarin literaire werken werden omgevormd tot toneelteksten en ontwikkelde zich vanaf dat moment tot een schrijvend performer, terwijl ze tegelijkertijd meespeelde in talloze tv-series en films.

Ze schreef verscheidene toneelwerken, waaronder Wij/Zij een jeugdtheaterstuk dat inmiddels vertaald is in 10 talen, en in december 2020 ging in Zweden haar nieuwste tekst Boy in première in het Zweeds. In 2016 debuteerde zij bij uitgeverij Ambo Anthos met de roman Het Twijfelexperiment.

Vanaf 2005 is zij verbonden als docent aan de opleiding Drama-acteren en sinds 2013 maakt zij deel uit van de schrijfopleiding waar zij nu personage-ontwikkeling geeft aan de Masterstudenten. Ze maakt deel uit van de onderzoeksgroep Schrijven en onderzoekt onder andere de totstandkoming van Vlaams/Nederlandse televisieseries. Dit gebeurt vanuit het perspectief van de schrijvers met als doel om de studenten inzicht te geven in hoe, naast het schrijven, verschillende onderdelen van het maakproces een scenario beïnvloeden.

carolyn.wijs@ehb.be

Vakgroep Schrijven

  • Joost Vandecasteele
  • Vonne Van der Meer
  • Lies Van Grieken
  • Gerrie Van Rompaey
  • Karin Verelst
  • Willem Wallyn
  • Carly Wijs

Contact

Je kan al onze medewerkers bereiken via hun EhB-mail: voornaam.naam@ehb.be .

 

Verkort traject

Heb je al een diploma en wens je graag een verkort traject schrijven te volgen dan kan je deelnemen aan de toelatingsproef voor het verkort traject. Je volgt een schakelprogramma wanneer je vanuit een professionele bachelor naar een Master wil doorstromen. Een voorbereidingsprogramma volg je wanneer je een academische opleiding hebt genoten en wil doorstromen naar onze Master. Beide zijn ‘verkorte’ programma’s en geven geen recht op het bachelor-diploma, wel recht op toegang tot de master.

Vakken

Field
Credits
Scenario
3
Narratologie 2
3
Workshop scenario
6
Auteurs- en mediarecht
3
Filmanalyse 2
3
Fictieseries 1
4
Semiotiek
3
Schrijven voor radio
3
Tekstanalyse 2
4
Theaterschrijven 2
4
Filmgeschiedenis 3
3
Muziek en Sound Design in Film
3
Atelier: Film, Docu of Animatiefilm
4
Dramaturgie
3
Filosofie van het verhaal
3
Productiedossier: schrijven
3
Individueel artistiek onderzoek Schrijven 3
6
Keuzevakken stamvakken (6SP)
Cultuur - vraagstukken
6
Filosofie - vraagstukken
6
Politiek - vraagstukken
6
Literair Schrijven 2
4
Keuzevakken Schrijven
Literair Schrijven 1
4
Theaterschrijven 1
4
Dialoog
3

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS-fiches van onze opleiding kan terugvinden.

Info-momenten 2021

info-momenten 2021

We vinden het nog net iets te vroeg om je op een comfortabele manier uit te nodigen voor een fysiek bezoek aan onze School of Arts. De cijfers gaan de goede kant. Het RITCS wil dan ook haar verantwoordelijkheid opnemen om dat zo te houden. De fysieke infodag van zaterdag 13 maart 2021 wordt uitgesteld, maar dankzij het digitaal aanbod kan je je begin maart twee weken lang informeren over onze studierichtingen met behulp van infosessies, open lessen, instagram takeovers en culturele activiteiten. Naar gelang de mogelijkheden hopen we je later dit voorjaar uit te nodigen op onze campus.
 

Ontdek het aanbod

 

Toelatingsproef

Wil je starten aan het RITCS dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. Voor elke toelatingsproef wordt een jury samengesteld uit docenten van het RITCS en externe experten uit het artistieke werkveld. Zij proberen aan de hand van de toelatingsproef inzicht te krijgen in jouw verbeeldingskracht, speelsheid, flexibiliteit, persoonlijke fascinatie, stijl, actuele kennis en goesting. 
 

Registreer

Over de toelatingsproef

Wil je starten aan het RITCS School of Arts, dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. De toelatingsproef bestaat uit drie onderdelen: een vragenformulier, een intake- of selectiegesprek en een werkweek. Tijdens je registratie kies je uit de verschillende opties de data die voor jou het best passen. 

Na je registratie krijg je van ons een bevestigingsmail en brochure met daarin meer specifieke informatie over de toelatingsproef: welke opdrachten dien je voor te bereiden, wanneer dien je aanwezig te zijn, wat wordt er van je verwacht en wanneer ken je het resultaat van de toelatingsproef. 

Als eerste onderdeel van de toelatingsproef dien je aan de hand van een reeks vragen een persoonlijk dossier voor te bereiden. Het gaat hierbij om vragen die toetsen naar wie je bent, wat je (creatieve) interesses zijn en wat je voeling is met het vakgebied. Verder zal je ook worden gevraagd om een motivatie te schrijven waarom je wenst te starten aan de opleiding. Je bereidt dit dossier voor en stuurt het tegen een vooraf bepaalde deadline door naar de jury. De specifieke info omtrent deze opdracht vind je in de brochure na je registratie. 

Vervolgens zal je worden uitgenodigd voor een intake- of selectiegesprek waar een jury aan de hand van een kort gesprek peilt naar jouw motivatie en drive om aan de opleiding te beginnen. De jury baseert zich voor dit gesprek onder meer op de antwoorden die je formuleerde in je dossier. Op het einde van de dag zal de jury beslissen of je mag doorstromen naar de werkweek. Ben je niet geslaagd voor het jurygesprek dan mag je helaas niet deelnemen aan de werkweek en stopt voor jou de toelatingsproef. Bij een positief resultaat mag je deelnemen aan de werkweek waar je een reeks vakgebonden en praktische proeven zult krijgen. Op het einde van de werkweek krijg je te horen of je geslaagd bent voor de toelatingsproef, waarna je je kan inschrijven voor de opleiding aan het RITCS School of Arts. 

Meer informatie en verdere details vind je in de brochure die je ontvangt na je registratie. 

Opgelet: je kan slechts één keer deelnemen aan de toelatingsproef. Toelatingsproeven die slechts gedeeltelijk worden afgelegd zijn niet geldig. Alle onderdelen moeten in één en dezelfde periode worden afgelegd. Het resultaat van de toelatingsproef is enkel geldig voor het aankomende academiejaar. Afhankelijk van de richting waarvoor je toelatingsproef deed is het wel nog mogelijk om deel te nemen aan de toelatingsproeven van andere richtingen aan het RITCS School of Arts.

Data toelatingsproeven 

Tijdens je registratie maak je de keuze voor één van de volgende opties: 

Toelatingsproef Schrijven-Regie-Productie: sessie 1
Intakegesprek: zat. 19.06.2021 of woe 23.06.2021
Werkweek: din 24.08.2021 t.e.m. vrij 27.08.2021
Deadline registratie: zon 06.06.2021 om 23:59 

Toelatingsproef Schrijven-Regie-Productie: sessie 2
Intakegesprek: ma. 23.08.2021
Werkweek: din. 24.08.2021 t.e.m. vrij. 27.08.2021 
Deadline registratie: zon 15.08.2021 om 23:59

Toelatingsproef schakel- of voorbereidingsprogramma

Het RITCS biedt een schakel- of voorbereidingsprogramma Schrijven aan. Enkel wie aan de diplomavereisten voldoet en slaagt voor de artistieke toelatingsproef kan toegelaten worden tot het schakel- of voorbereidingsprogramma. Het programma bestaat uit 60 studiepunten en laat de student toe om op één jaar tijd te kunnen doorstromen naar de Master Schrijven.

De artistieke toelatingsproef voor het schakel- of voorbereidingsprogramma Schrijven bestaat uit twee delen: het opstellen van een portfolio en de presentatie van dat portfolio tijdens het jurygesprek. Na je registratie krijg je van ons een bevestigingsmail en brochure met daarin meer specifieke informatie over de samenstelling van je portfolio.

Data toelatingsproef schakel- of voorbereidingsprogramma Schrijven:

Selectiegesprek: don 26.08.2021 
Deadline registratie + dossier: zon 15.08.2021 / 23:59
 

Any question?

Wil je binnenkort starten aan het RITCS School of Arts maar heb je nog wat vragen? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief of neem contact met ons op